The article is devoted to the analysis of the historical premises of regional integration in Central Asia during the last 30 years which went through a difficult path, from the almost complete absence caused by the disruption of economic life after the collapse of the USSR, a permanent political crisis and numerous armed conflicts, until the formation of the strategic partnership relations among the countries in the framework of regional integration associations. The authors paid special attention to the consideration of the geopolitical conditions for the development of integration in the region, the approach of different countries to it, especially Russia, China and the United States, as well as a comparative analysis of various integration models developed within the framework of such regional structures as the EurAsEC, the SCO and the CSTO. The authors carefully analyzed the history of the formation of these organisations and their practical activities to maintain socio-economic and military-political stability in the region against the background of the aggressive and destructive foreign policy of the United States and its satellites. According to the authors, the integration in the region has not acquired the explicit format yet, it is controversial and subject to many risks, mostly related to inconsistent policy of regional elites, however, integration aspirations of the Central Asia peoples who are tired of decades of anarchy and disruption, combined with the beneficial foreign policy of Russia and China, have taken a firm line on maintaining stability in the region and coordinating its policies with each other, consistently contribute to the formation of the CAR’s new reality, on the basis of which, in the future, it is possible to develop politically partner relations among the countries and turn the region into a space of military-political stability and rapid economic growth. At the same time, the parties commitment to development of multi-speed integration with maximum consideration of different interests contributes to a certain competition between regional organisations, which is sometimes successfully used by external forces, in connection with that the authors propose to determine the basic format of integration in the region and start a gradual transition to the transfer of part of the powers of national governments to supranational institutions.
Статья посвящена анализу исторических предпосылок региональной интеграции в Центральной Азии за последние 30 лет, прошедшей трудный путь, от практически полного отсутствия, вызванного нарушением экономической жизни после распада СССР, перманентного политический кризис и многочисленные вооруженные конфликты, вплоть до формирования отношений стратегического партнерства между странами в рамках региональных интеграционных объединений. Особое внимание авторы уделили рассмотрению геополитических условий развития интеграции в регионе, подходу к нему разных стран, особенно России, Китая и США, а также сравнительному анализу различных интеграционных моделей, разработанных в рамках в рамках таких региональных структур, как ЕврАзЭС, ШОС и ОДКБ. Авторы тщательно проанализировали историю становления этих организаций и их практическую деятельность по поддержанию социально-экономической и военно-политической стабильности в регионе на фоне агрессивной и деструктивной внешней политики США и их сателлитов. По мнению авторов, интеграция в регионе еще не приобрела явного формата, она противоречива и подвержена множеству рисков, в основном связанных с непоследовательной политикой региональных элит, однако интеграционные устремления уставших десятилетиями народов Центральной Азии анархии и разрухи в сочетании с благоприятной внешней политикой России и Китая заняли твердую позицию по поддержанию стабильности в регионе и координации своей политики друг с другом, последовательно вносят свой вклад в формирование новой реальности ЦАР на основе что в перспективе возможно развитие политически партнерских отношений между странами и превращение региона в пространство военно-политической стабильности и быстрого экономического роста. В то же время приверженность сторон к развитию многоскоростной интеграции с максимальным учетом различных интересов способствует определенной конкуренции между региональными организациями, которая иногда успешно используется внешними силами, в связи с чем авторы предлагают определить основные формат интеграции в регионе и начать постепенный переход к передаче части полномочий национальных правительств наднациональным институтам.