Использование педагогических принципов при адаптации иностранного опыта в учебный процесс образовательных организаций МВД России

Предметом исследования являются особенности применения зарубежного опыта в педагогическом процессе образовательных организаций МВД России. Объектом исследования выступают концептуальные подходы к применению некоторых общих принципов осмысления иностранного опыта и использования его для построения педагогических технологий. Автор подробно рассматривает такие аспекты темы как научное осмысление педагогических технологий внедрения иностранного опыта в учебный процесс образовательных организаций. Особое внимание автором уделяется рассмотрению общих принципов осмысления иностранного опыта и использования их для построения педагогических технологий. Автором предложены направления для разработки педагогических технологий с учетом принципов осмысления иностранного опыта: технологии применения международного опыта как элемента содержания обучения; технологии применения международного опыта для совершенствования методики обучения. Основными выводами проведенного исследования являются предложенные автором принципы применения международного опыта как элемента содержания обучения и построения частных методик обучения. Особым вкладом автора в исследование темы являются предложенные им принципы внедрения иностранного опыта обучения в педагогический процесс образовательных организаций МВД России. Новизна исследования заключается в описании применения иностранного опыта на основе следующих принципов: Принцип соответствия целей. Принцип конкретизации системы опыта. Принцип реального предела опыта. Принцип «вариантности». Принцип профилактики «психологической аллергии». Принцип формирования «образа опыта». Принцип информационной достаточности. Принцип аналогий. Принцип неизбежности доказательства. Принцип сопричастности. Принцип разумного не использования зарубежного опыта.

The research subject is the peculiarities of using foreign experience in the pedagogical process of educational organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia. The research object is the range of conceptual approaches to the application of the general principles of understanding foreign experience and using it for the creation of pedagogical techniques. The authors study such aspects of the topic as the scientific interpretation of pedagogical techniques of embedding foreign experience into the educational process of educational institutions. Special attention is given to the consideration of the common principles of interpretation of foreign experience and their usage for the creation of pedagogical techniques. The authors offer the directions of the development of pedagogical techniques with account for the principles of foreign experience interpretation: the usage of foreign experience as an element of education; the usage of foreign experience for the improvement of teaching methods. The main conclusions of the research are the proposed principles of using international experience as an element of education and for the creation of specific teaching methods. The authors’ contribution is the proposed principles of embedding foreign experience into the pedagogical process of educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Russia. The scientific novelty of the research consists in the usage of foreign experience based on the following principles: principle of equality of goals; principle of the experience system specification; principle of a real limit of experience; principle of variability; principle of “psychological allergy” prevention; principle of the formation of an “image of experience”; principle of information sufficiency; principle of analogies; principle of inevitability of proof; principle of inclusiveness; principle of reasonable non-use of foreign experience.

Authors
Темняков Д.А.1 , Темнякова Е.Д.2
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
65-74
Status
Published
Year
2021
Organizations
  • 1 Московский областной филиал Московского университета МВД России имени В.Я. Кикотя
  • 2 ГБОУ средняя общеобразовательная школа № 143
Keywords
The principle of concretization of the experience system; The principle of matching goals; educational process; introduction of foreign experience; educational technologies; specific principles; application of foreign experience; The principle of the real limit of experience; the principle of; the principle of inevitability; применение зарубежного опыта; специфические принципы; педагогические технологии; внедрение иностранного опыта; учебный процесс; Принцип соответствия целей; Принцип конкретизации; Принцип предела опыта; принцип вариантности; Принцип неизбежности
Date of creation
16.12.2021
Date of change
16.12.2021
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/81363/
Share

Other records