Представлен анализ современной структуры сбора информации о ВИЧ-инфекции в Российской Федерации и подходах к интерпретации публикуемых данных. Приведены доступные в открытых источниках нормативные документы, регулирующие учет случаев ВИЧ-инфекции в РФ по состоянию на 01.03.2021. В России разработана и функционирует более 30лет оригинальная система надзора за ВИЧ-инфекцией. Данные собираются, анализируются и официально публикуются учреждениями Роспотребнадзора, Минздрава России и Росстатом. Каждое ведомство имеет свои учетно-отчетные формы, требования по заполнению и сроки подачи. Роспотребнадзор делает акцент на учете граждан, в крови которых обнажены антитела к ВИЧ, Минздрав России преимущественно регистрирует клинические диагнозы ВИЧ-инфекции и лиц, состоящих под наблюдением в специализированных медицинских учреждениях по профилактике и борьбе со СПИДом. Заключение. Для принятия управленческих решений в области профилактики ВИЧ-инфекции и прогнозирования эпидемии целесообразно ориентироваться на данные Роспотребнадзора, а при организации лечебной помощи больным ВИЧ-инфекцией - Минздрава России. Уменьшение количества учетноотчетных форм и их унификация позволят уменьшить нагрузку на работников учреждений здравоохранения и других ведомств, участвующих в сборе информации.
The paper analyzes the current structure of collecting the information on HIV infection in the Russian Federation and the approaches to interpreting the published data. It presents the normative documents available in open sources, which regulate the registration of HIV infection cases in the Russian Federation as of March 1, 2021. An original HIV infection surveillance system has been developed, which has been operating in Russia for more than 30 years. The data are collected, analyzed, and officially published by the institutions of the Russian Federal Service for Supervision of Consumer Rights Protection and Human Well-Being, the Ministry of Health of Russia, and the Russian Federal State Statistics Service. Each authority has its own accounting and reporting forms, requirements for their filling in, and deadlines for submission. The Russian Federal Service for Supervision of Consumer Rights Protection and Human Well-Being focuses on the registration of citizens whose blood contains anti-HIV antibodies; the Ministry of Health of Russia mainly registers the clinical diagnoses of HIV infection and the persons followed up in specialized health facilities for AIDS prevention and control. Conclusion. For managerial decision makingfor the prevention of HIV infection and the prediction of its epidemic, it is advisable to focus on the data of the Russian Federal Service for Supervision of Consumer Rights Protection and Human Well-Being, whereas when organizing health care for HIV- infected patients, it is necessary to use the data of the Ministry of Health of Russia. Reducing the number of accounting and reporting forms and their unification will lower burden on the employees of health care facilities and other authorities involved in information collection.