Статья посвящена проблеме формирования межкультурной компетентности студентов экономического факультета посредством учебного курса «Межкультурная деловая коммуникация», разработанного на основе междисциплинарного подхода. Межкультурная деловая коммуникация подразумевает умение создавать и развивать бизнес-отношения с партнерами из разных стран. Для достижения успеха в этом типе коммуникации недостаточно высокого референтного уровня владения иностранным языком, необходимо также уметь адекватно интерпретировать получаемую информацию и принимать социокультурное разнообразие партнеров. Поэтому программа подготовки специалиста требует особого внимания к формированию языковой личности (идентичности) студентов - личности, обладающей навыками межкультурного общения. Развитие межкультурной компетентности может осуществляться с использованием междисциплинарного подхода, который способствует расширению научного взгляда на мир и рассмотрению любого понятия с позиций различных областей знания. В работе представлено содержание разработанного автором междисциплинарного курса на тему «Межкультурная деловая коммуникация», подробно описано, как реализуются лекции курса, осуществляется промежуточная и итоговая оценка по курсу. В заключение отмечена важность разработки и внедрения междисциплинарных курсов в образовательный процесс, несмотря на сложность и значительные временны́е затраты при их подготовке.
The paper discusses the problem of the development of intercultural competence in students of the Faculty of Economics through the course “Intercultural Business Communication”, developed on the basis of an interdisciplinary approach. Intercultural business communication implies the ability to create and develop business relationships with partners from different countries. In order to achieve success in this type of communication, the reference level of a foreign language is not high enough, it is also necessary to be able to adequately interpret the information received and accept the socio-cultural diversity of partners. Therefore, the specialist training program requires special attention to the formation of the linguistic personality (identity) of students - a person with intercultural communication skills. The development of intercultural competence can be carried out using an interdisciplinary approach, which helps to expand the scientific worldview and consider any concept from the standpoint of various fields of knowledge. The paper presents the content of the interdisciplinary course developed by the author on the topic “Intercultural Business Communication”, describes in detail how the course lectures are implemented, and an intermediate and final assessment of the course is carried out. In conclusion, the importance of developing and implementing interdisciplinary courses in the educational process, despite the complexity and significant time spent in their preparation, was noted.