В данной статье организационно-педагогические условия определяются как система форм, методов, материальных условий, а также реальных ситуаций, возникших по объективной или субъективной причине для решения комплексных педагогических задач. К основным организационно-педагогическим условиям относятся следующие: повышение уровня управленческой культуры руководителя образовательной организации, развитие в школе системы самоуправления, гуманизация учебно-воспитательного процесса и обогащение опыта гуманного отношения школьников, формирование толерантных отношений, взаимодействие (сотрудничество) учителей, учеников и родителей в процессе обучения и воспитания, формирование духовно-ценностных ориентиров современных школьников.
In the paper organizational and pedagogical conditions are defined as a system of forms, methods, material conditions, as well as real situations that arose for objective or subjective reasons to solve complex pedagogical problems. The main organizational and pedagogical conditions include the following: improving the managerial culture of the head of the educational organization, developing a self-government system in the school, humanizing the educational process and enriching the experience of humane relations of students, the formation of tolerant relations, interaction (cooperation) of teachers, students and parents in the process training and education, the formation of spiritual and value orientations of modern schoolchildren.