Данная статья посвящена выявлению роли немецкой литературы в воспитании будущих лингвистов. Использование литературных произведений является одним из эффективных средств обучения иностранному языку. Иностранный язык, как и родной, выполняет все четыре функции: служит средством познания; является хранителем национальной культуры, средством общения и выражения отношения к миру; выступает в качестве инструмента развития и воспитания. С помощью художественной литературы у будущих лингвистов формируется не только языковая компетентность, но и нравственные качества: толерантность, патриотизм, ответственность и др.
The article is devoted to identifying the role of German literature in the education of future linguists. The use of literary works is one of the effective means of teaching a foreign language. A foreign language, like a native one, performs all four functions: it works as a means of cognition, it can be recognized as a keeper of national culture, a means of communication and expression of the attitude to the world, it also acts as an instrument of development and education. With the help of fiction, future linguists develop not only linguistic competence but also moral qualities: tolerance, patriotism, responsibility and many others.