В данной статье автор рассматривает период становления ведущих высших учебных заведений США и Ассоциации внешней политики в качестве элементов экономического, политического и культурного влияния на всемирные политические процессы. Автор данной работы методично и последовательно приводит аналитические, исторические факты, доказывающие косвенное и непосредственное воздействие на внешнюю политику стран. Актуальность статьи обусловлена высокой значимостью и влиянием негосударственных акторов на мировую политику. По мнению автора, политический курс руководства Соединенных Штатов в первой четверти XX века, ориентированный на более активное включение страны в международную политику и отказ от изоляционизма, что в первую очередь выражалось в отходе от постулатов доктрины Монро и вступлении США в Первую мировую войну, оказали большое влияние на развитие публичной дипломатии США как инструмента, способствующего продвижению интересов страны. Все это потребовало активное вовлечение высших учебных заведений в процесс публичной дипломатии, а также создание новых негосудартсвенных институтов.
The article covers the period of implemetation of the leading US universities and the Foreign Policy Association as elements of US public diplomacy wchich their impact in economic, political and cultural influence all over the world. The author methodically and consistently cites analytical, historical facts proving an indirect and direct impact on the foreign policy of countries. The relevance of the article is due to the high significance and influence of non-state actors on world politics nowdays. The author points out that the political course of the leadership of the United States from the second half of the 20th century was focused on more active inclusion of the country in international politics and the rejection of isolationism, which was primarily reflected in the departure from the postulates of the Monroe Doctrine and the entry of the United States into the First World War. This, in turn, had a great influence on the development of public diplomacy in the United States as a tool to promote the interests of the country, the creation of the necessary information support for foreign policy actions of the state, as well as a favorable image of the United States in other countries. Thus it required the active involvement of the leading US universities in US public diplomacy, as well as the creation of new non-state institutions.