В статье затрагиваются вопросы взаимосвязи глобального экологического кризиса и понимания данной проблемы человечеством. Творческие и духовно-нравственные аспекты в развитии личности приобретают определяющее значение в осмыслении процессов образования и воспитания. В связи с этим ставится задача определения методов обучения студентов гуманитарных вузов, опираясь на их образное мышление, на эмоционально-ценностное восприятие мира обучающимися. Рассматривается возможность повышения мотивации изучения естественнонаучного знания, увеличивая его эмоциональную привлекательность. В статье приводится пример использования творческого подхода к решению поставленной задачи на занятиях в гуманитарном вузе по дисциплине «Концепции современного естествознания».
The paper centers around interrelation between global ecological crisis and understanding of this problem by mankind. Conceptualization of educational process can be facilitated by creative and moral aspects of personal development, which should determine aforementioned process. With this regard an attempt is made to identify methods of teaching students who major in Humanities at Higher Education Instituitons, drawing upon their visual and conceptual thinking, their emotional perception of the world. We consider the possibility of increasing the natural science learning motivation, enhancing its emotional appeal. The paper gives an example of creative approach applied to the module „Concepts of Modern Natural Science“ and further implemented in classrooms of Higher Education Institutions, to cope with the task.