Currently, in the context of the global transition of the world education system to the remote format, it has become vitally important for a person to be able and ready to independently organise his/her educational and professional activities. The article considers methodological approaches to self-education in the context of its use in the process of lifelong learning/ continuous education. The authors discuss the existing concepts of self-education and ways of its organisation, taking into account age-specific features, forms and types of learning. The concepts of ‘self-organisation’ and ‘self-education’ are analysed. The essence of the scientific categories ‘self-learning’ and ‘self-organisation in education’ is revealed in relation to the system of higher education. The role of tutors as mediators in student self-organisation is shown and their main functions in this process are described. Based on a theoretical analysis of existing forms of self-organisation in education and the experience of using self-organisation, various directions and possibilities of their application in practice are delineated. Careful consideration is given to criticism of the use of self-organisation in learning and its advantages. The authors also discuss the prospects of using self-organisation in higher education, emphasising the importance and relevance of developing self-organisation as a student’s personality trait. A description is made of learning models based on self-organisation of students. Finally, the experience of implementing the self-organisation approach to the educational process is analysed. As a result of the study, the authors conclude that self-learning can be successful if it seems socially significant for students. The use of advanced digital technologies and Internet resources can also contribute to effective self-learning. The results of the study indicate that students should develop the ability to independently organise their educational activities as well as self-control/self-assessment skills, which is especially important in connection with the increase in independent work in curricula and the massive transition to the remote format in higher education during the COVID-19 pandemic.
В настоящее время в условиях глобального перехода мировой системы образования в дистанционный формат существенно актуализируются способность и готовность личности к самоорганизации учебной и профессиональной деятельности. В статье рассматриваются методологические подходы к самообразованию в контексте его использования в процессе непрерывного обучения, или обучения в течение всей жизни. Обсуждаются существующие концепции самообучения и формы его организации с учетом возрастных особенностей, форм и видов обучения. Анализируются понятия «самоорганизация» и «самообразование». Раскрывается сущность научных категорий «самообучение» и «самоорганизация в образовании» применительно к системе высшего образования. Показана роль тьютора как посредника в самоорганизации студента, описаны его основные функции в этом процессе. На основе теоретического анализа существующих форм самоорганизации в образовании и опыта ее использования описаны различные направления и возможности их применения на практике. Рассматривается критика использования самоорганизации в обучении и ее преимущества. Обсуждаются перспективы использования самоорганизации в высшем образовании. Подчеркивается важность и актуальность формирования самоорганизации как черты личности обучающихся. Описаны модели обучения, основывающиеся на самоорганизации обучающихся. Анализируется опыт реализации подхода самоорганизации к образовательному процессу. Делается вывод об успешности самообучения в случае социальной значимости обучения для субъекта, возможности применения новых технологий в обучении, основанных на цифровых методах и использовании интернет-ресурсов. Результаты исследования свидетельствуют о необходимости развития способностей к самоорганизации учебной деятельности, а также навыков самоконтроля и самооценки студентов, что особенно актуально в связи с увеличением доли самостоятельной работы в учебных программах и массовым переходом на дистантные формы обучения в высшем образовании в период пандемии COVID-19.