Рассмотрены психологические и психофизиологические аспекты стрессового состояния студентов. На выборке ( n = 145) студентов экологического факультета Российского университета дружбы народов проведено исследование по выявлению стресс-факторов окружающей среды и их влияния на тревожность студентов. Выявлено, что личностная и ситуативная тревожность растет с 1 по 2 курс, на 3 курсе она снижается и вновь растет на выпускном (4) курсе. Анализ анкетных данных студентов экологического факультета РУДН показал, что самым распространенным способом борьбы со стрессом является прослушивание музыки, активность в виртуальном мире (различные социальные сети Интернета), замыкание в себе.
Psychological and psychophysiological aspects of a stress condition of students are considered. On selection ( n = 145) of students of ecological faculty of the Peoples' Friendship University of Russia (PFUR) research on identification a stress of factors of environment and their influence on uneasiness a condition of students is conducted. It is revealed that personal and situational uneasiness grows with first on the second year, on a third year it decreases and again grows on the final fourth year. The analysis of biographical particulars of students of ecological faculty ofPFUR showed that the most widespread spoksoby fight against a stress are music listening, activity in the virtual world (various social networks of the Internet), short circuit in itself.