В работе рассматриваются основные подходы и проблематика учения ал-Газали о разуме и вере в контексте идеала знания «золотого периода» развития классической арабо-мусульманской философии культуры. Основной подход к пониманию метафизики ал-Газали был сформулирован Ибн Рушдом, отмечавшим, что он в своих книгах не связывал себя ни с одним из учений, будучи «с ашаритами - ашаритом, с суфиями - суфий, с философами - философом». Проблема веры и разума рассматривается им с точки зрения калама («спекулятивная теология»), фикха (мусульманское право) и суфизма. Отмечается, что ключевым основанием для понимания его учения как системы является обоснование метафизики, в рамках которой вера и разум дополняют друг друга на «поле» знания, т.е. речь идет о единстве знания как светского, так религиозного.
The paper considers the basic approaches and issues al-Ghazali's teachings about the reason and faith in the context of the ideal knowledge of the “golden period” of the classical Arab-Muslim philosophy. The basic approach to the understanding of al-Ghazali’s system was formulated by Ibn Rushd, who said that in al-Ghazali’s books he did not associate themselves with any of the exercises, being “with Ash'arites Ash’arites, with Sufis - Sufi, with philosophers - philosopher”. The problem of faith and reason is considered it from the point of view of kalam (“speculative theology”), fiqh (Islamic law) and Sufis. It is noted that a key reason for the understanding of his teachings as a system of metaphysics is the study, in which faith and reason complement each other on the field of knowledge, ie, it is a question of the unity of knowledge, both secular and religious.