Вскрывается эволюция взглядов С.Л. Франка (1877-1950) на мораль и ее основания. Отмечается влияние на его этику как всеединства Вл. Соловьева, так и западноевропейской мысли в виде кантовской этики долга и волюнтаризма Ф. Ницше, которым он дал религиозно-философскую интерпретацию. При этом он наследует диалектику Николая Кузанского и Гегеля. Однако, обосновывая принципы своей персоналистической этики, Франк выступал против любого «деспотизма» в сфере нравственности, в равной мере отвергая как ригоризм и внешнюю норму нравственного закона (Кант), так и «императив» идеала «сверхчеловека» (Ницше). Рассматриваются понятия свободы и теодицеи в этике Франка.
The author reveals the evolution of Semyon Frank’s (1877-1950) views towards morality and its foundations. He stresses the influence on the philosopher as the concept of Vladimir Solovyov’s All-Unity so western European thought in the type of Kantian’s ethics of duty and F. Nietzsche’s voluntarism and gave them religion and philosophical interpretation. Frank also inherited ideas Nicholas of Cusa and Hegel. Though substantiating principles of his personalistic ethics Frank opposed any “despotism” in the sphere of morality, both rejecting as rigorism and external norm of moral law (Kant), so “imperative” ideal of “superman” (Nietzsche). In addition, the author considers the concept of freedom and theodicy in Frank’s ethics.