Статья посвящена роли олицетворения в малой прозе Надежды Тэффи. Рассматривается история тропа и лингвистические предпосылки его возникновения в рамках сатирических жанров. Подробно исследуются механизмы формирования комического с помощью непосредственно олицетворения или других выразительных средств, в образовании которых также участвует олицетворение (языковая игра, речевые ошибки, внутренняя тавтология и т.д.). Особое внимание уделяется частому случаю этого тропа - персонификации. Прослеживается связь персонификации с семантикой слова и с семантическим полем объекта «очеловечивания».
The article is devoted to the embodiment and its role in short stories by N. Teffy. The history of the trope and also its rise and linguistic background in the area of satirical genres are investigated. The methods of forming the comic effect directly through the embodiment and the other expressive means are explored in detail, including ones based on embodiment (lingual game, speech mistakes, inner tautology, etc.). The author pays much attention to the frequent case of this trope - personification. The connection follows between personification, semantics of word and semantic field of the object being humanized.