В статье систематизировано предметное поле социологических исследований популярной культуры на теоретическом и эмпирическом уровнях анализа. В первом случае речь идет о дефинициях поп-культуры в сопоставлении с близким ей понятием массовой культуры, междисциплинарных попытках концептуализации поп-культурной проблематики, выделении функций поп-культуры и обозначении ее социализационных возможностей - как позитивных, так и негативных. На эмпирическом уровне перечисленные вопросы рассматриваются крайне редко: обычно в социологический инструментарий включаются лишь тематические блоки по досуговым предпочтениям и ценностным ориентациям молодежи, призванные зачастую подтвердить негативные оценки воздействия телевизионной продукции на социализацию. Авторы предлагают иной фокус эмпирического рассмотрения поп-культурного воздействия - анализ идентификационных моделей, представленных в «текстах» поп-культуры - и приводят пример реализации подобного подхода (контент-анализ молодежного журнала «Молоток»).
The article offers the systematic analysis of the issues related to the sociological research of popular culture at theoretical and empirical levels. The former level of analysis deals with the definitions of pop-culture in comparison with the closely related concept of mass culture as well as interdisciplinary endeavours to conceptualize the range of topics related to popular culture. Furthermore, the functions of popular culture as well as its socialization opportunities (both positive and negative) are outlined. As far as the empirical analysis is concerned, the above-mentioned issues have yet received little attention. The sociological analysis tools usually comprise nothing but youth leisure preferences and value orientations theme-based modules which are not infrequently supposed to confirm the negative influence of television on socialization. The authors put forward another approach to the empirical study of the impact of popular culture with the focus on the analysis of identification models represented in «texts» of popular culture. An example illustrating the application of the given approach (the content-analysis of the youth magazine «Molotok») is provided in this very item.