В статье концептуализация мира рассматривается с точки зрения его методологической парадигмальной оценки в контексте глобализирующегося мира. Дан ретроспективный анализ взаимосвязи языка и речемыслительной деятельности человека. Авторы объясняют роль языка как социокультурного феномена в становлении мировоззренческих систем, складывающихся в сознании при помощи минимальных единиц человеческого опыта в их идеальном содержательном представлении в особые концепты, что позволяет индивидууму мыслить в границах определенной языковой картины мира. Анализируются проблемы функционирования коммуникативной нормы с учетом иерархии духовных представлений о мире. В статье сделана попытка рассмотреть влияние, которое оказывает «размывание» информационных границ глобализирующего мира на когнитивные способности индивидуума в номинации, квалификации предмета, явления, процесса.
The article considers the conceptualization of the world from the point of view of its methodological paradigm assessment in the context of the globalizing world. A retrospective analysis of the relationship between language and human speech activity is given. The authors explain the role of language as a socio-cultural phenomenon in the formation of worldview systems that develop in the consciousness with the help of minimal units of human experience in their ideal meaningful representation in special concepts, which allows the individual to think within the boundaries of a certain linguistic picture of the world. Analyzes the problems of the functioning of communicative norms with regard to the hierarchy of the spiritual representations of the world. The article attempts to consider the impact of the “blurring” of the information boundaries of the globalizing world on the cognitive abilities of the individual in the nomination, qualification of the subject, phenomenon, process.