При анализе зарубежных исследований 2017-2019 гг. выявлены мотивационные факторы достижения на уровне школьного и семейного микросоциумов: стремление выделиться и ассимилироваться, привлекательность и популярность, семейные традиции образования, отношения с родителями, самооценка, сопротивляемость. Показано значение мотивационного климата и взвешенных индивидуальных поддерживающих стратегий, ориентированных на жизненные цели, в том числе эмоциональной вовлеченности. Предикторы мотивации высокой успеваемости младших подростков - причастность к жизни школы и авторитет педагога. Проанализированы причины снижения мотивации к обучению в старших классах. Приведены модели, демонстрирующие роль убежденности подростка в самоэффективности и роль матери и отца в формировании мотивации образовательных достижений. Показано, что ученые постепенно переносят акцент на неинвазивные способы формирования «наведенной» мотивации к обучению и целевой мотивации к обучению отдельным особо востребованным дисциплинам.
Analyzing studies on motivation carried out by foreign scholars in 2017-2019 one can identify the following trends in search of motivational factors of achievements at school level and family microcommunity: the desire to stand out and assimilate, attractiveness and popularity, family tradition of education, relationships with parents, self-image, resilience. These studies distinctly show the value of motivational climate and suspended individual supporting strategies focused on life goals, including emotional involvement. Deep involvement in school life and the authority of the teacher can be regarded as predictors of high achievement motivation of junior adolescents. The review analyzes the reasons of reduction in learning motivation of high schoolers. The article discusses the models that demonstrate the role of belief in self-efficacy and role of mother and father in the formation of school achievement motivation. The authors show that scientists gradually shift the emphasis in the direction of non-invasive ways of shaping the «induced» learning motivation and targeted motivation for learning of particular top-requested disciplines.