OBJECTIVE: To study the prevalence of computer game addiction in educational institutions and to develop additional diagnostics of computer game addiction using the vocabulary of colloquial speech of a computer gamer and the «portrait of a gamer student». MATERIAL AND METHODS: The study included 7-10 grade students, aged 12-17 years (14.6±2.4 years), their parents and teachers from educational institutions. Sociological, clinical, psychometric and statistical methods were used. RESULTS AND CONCLUSION: The study has established that the more time a student spend playing computer games, the more words in the test he/she defines as «familiar»; the difference in the means for analyzing quantitative data between groups with different degrees of involvement in computer games is significant. The results indicate that the proposed «language vocabulary» testing is suitable for additional diagnosis of the degree of computer game dependence.Цель исследования. Выявление компьютерной игровой зависимости и ее распространенности в общеобразовательных учреждениях (ООУ) с применением новой диагностической методики с использованием лексики разговорной речи компьютерного «игромана» и «портрета геймера-школьника». Материал и методы. Были обследованы учащиеся ООУ 7—10 классов в возрасте 12—17 (14,6±2,4) лет. В исследовании принимали участие их родители и педагоги. Использовались социологический, клинический, психометрический и статистический методы. Результаты и заключение. Установлено, что чем больше времени затрачивает участник тестирования на компьютерные игры (КИ), тем большее количество слов в тесте он определяет как «знакомые»; разница средних при анализе количественных данных между группами с различной степенью вовлеченности в КИ является достоверной. Полученные результаты свидетельствуют о состоятельности предложенного «языкового лексикона» для дополнительной диагностики степени увлеченности КИ.