В работе представлены результаты оценки влияния техногенных факторов города на психическое здоровье учащихся средней школы Москвы. На выборке 233 практически здоровых учащихся (109 мальчиков и 124 девочек в возрасте от 11,4 до 12,1.) изучалось влияние средовых факторов на психическое здоровье и развитие учеников средней школы г. Москвы. Исследование показало, что техногенные факторы города оказывают негативное воздействие на психическую деятельность учащихся средней школы. Так подгруппе где факторы среды (экологической и социальной) сочетались, отмечается рост процента учащихся по несоответствию возрастным нормам развития.
The paper presents the results of functional work of memory and mental health of second- ary school pupils in the capital city. The sample included 233 healthy pupils (109 boys and 124 girls aged11.4 to 12.1). The influence of environmental factors on the cognitive functions and mental health of pupils of secondary school in Moscow was studied. The study showed that the cognitive functions (memory, attention) and mental activity of secondary school pupils anthropogenic factors Metropolitan have a significant impact, which when combined negative factors increased the percentage of discrepancy between the tasks performed in high school students, and Vice versa, with a positive combination of social and environmental factors gave an increase in the percentage of compliance with the tasks