Данная работа посвящена изучению понятия «коммуникативно-речевая активность», выявлению особенностей ее проявления, анализу причин речевой инактивности, определению факторов, влияющих на проявление коммуникативно-речевой активности, описанию ее видов и уровней. В статье обосновывается необходимость формирования коммуникативно-речевой активности как одной из составляющих профессионального мастерства будущих педагогов в процессе их подготовки в высшей школе. Кроме того, в статье рассматриваются различные формы организации обучения, которые способствуют формированию коммуникативно-речевой активности будущего учителя.
This work is devoted to the study of the concept of "communicative-speech activity", to the identification of its manifestations, analysis of the causes of speech inactivity, the definition of factors affecting the manifestation of communicative-speech activity, the description of its types and levels. The article substantiates the need for the formation of communicative and speech activity as one of the components of the professional skills of future teachers in the process of their training in higher education. In addition, the article considers various forms of training organization that contribute to the formation of communicative and speech activity of the future teacher.