Статья посвящена разработке проблемы актуальных методов обучения иностранному языку в нелингвистическом вузе. Авторы подчеркивают актуальность вопроса, обусловленную требованиями и вызовами современности. Осуществляя свою деятельность преимущественно в цифровом пространстве, современные студенты становятся специалистами по поиску информации в ущерб возможности креативно мыслить, связное мышление замещается неактивным накоплением массы разрозненных фактов. В фокусе внимания авторов статьи находится учебно-методический прием диктоглосс, рассматриваемый как эффективный способ обучения языку, способствующий, одновременно с этим, развитию креативного мышления студентов - в противовес поверхностному, «клиповому мышлению». Авторы предлагают описание методического приема, который учитывает особенности современных студентов- первокурсников и способен повысить результативность процесса обучения иностранному языку. В статье приводятся примеры реализации диктоглосса на занятиях со студентами первого курса экономического факультета РУДН. Главным достоинством данного методического приема является то, что студенты получают возможность работать абсолютно самостоятельно, при этом в процессе коллективного творчества происходит самообучение и развитие креативного мышления.
The article is devoted to the issue of creating relevant foreign language teaching methodt in a non-linguistic university. The authors highlight the relevance of the topic which is caused by requests and challenges of modern education. Modern students, living and performing in the digital world, are able to search and extract the required information. But, they often fail to think and reason creatively. Holistic critical thinking is being replaced by the extracting of passive separate pieces of information. Thus, the authors of the article are focusing on the teaching method - dictogloss, considering it as a very much effective way of teaching foreign language. Furthermore, the authors come to a conclusion, that this method develops creative thinking of students, as opposite to a superficial “clips thinking”. The authors in the article provide examples of application of this method in the classes with the 1 year students. The application of this method has shown good results, being an effective tool by developing language competence and taking into consideration the peculiarities of modern students, named earlier. The major advantage of this method is that, that the students are given the opportunity to study absolutely individually. Although, at the same time, they are involved into the process of collective creations. All this contributes to self-study and developing of critical thinking and language competence.