В настоящей статье рассматривается значение рекламы для современной экономики, определяется ее роль и задачи как фактора развития. Автором определены виды рекламы и выявлены недостатки различных способов рекламирования. Автор отмечает, что важнейшей задачей создания рекламы является определение как объема, так и всех подробных характеристик целевой аудитории. При этом реклама в интересах рынка упорно навязывает аудитории свои ценности, активно формируя массовое сознание, тиражируя нравственный кодекс и жизненные ориентиры её заказчиков. Также автором делается вывод о том, что реклама является важной составляющей современной экономики, а также инструментом, с помощью которого производитель может осуществлять контакты с потребителем через торговый персонал.
In the present article the value of advertising for modern economy is considered, her role and tasks as development factor is defined. The author has defined types of advertising and shortcomings of various ways of advertising are revealed. The author notes that the most important problem of creation of advertising is determination of both the volume, and all detailed characteristics of target audience. At the same time advertising for the benefit of the market persistently imposes to audience the values, actively forming mass consciousness, duplicating the moral code and vital reference points of her customers. Also the author draws a conclusion that advertising is an important component of modern economy and also the tool by means of which the producer can make contacts with the consumer through sales staff.