РЕЛИГИОЗНЫЙ ФАКТОР РАЗВИТИЯ ДИПЛОМАТИЧЕСКОГО КРИЗИСА ВОКРУГ КАТАРА В 2017 Г. / THE RELIGIOUS FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF THE POLITI-CAL CRISIS IN THE PERSIAN GULF

Статья посвящена фактору религиозных разногласий между государствами - членами Совета сотрудничества арабских государств Персидского залива (ССАГПЗ) в контексте различных внешнеполитических программ и устремлений Саудовской Аравии, Катара и Объединенных Арабских Эмиратов. В работе нашли применение как общенаучные, так и политологические и специально-исторические методы. Цивилизационный подход позволил объяснить роль ислама в политическом процессе стран региона. Элитистский подход позволил рассматривать политические элиты государств Персидского залива как самостоятельные социальные группы, обладающие влиятельностью и авторитетностью в принятии ключевых политических решений и реализующие собственный корпоративный интерес и корпоративное мышление. Выделяется религиозный фактор катарско-саудовских противоречий, в том числе споры за идейное и религиозное наследие Мухаммеда Абдель Ваххаба. Основной причиной политического противостояния в Персидском заливе автор считает не только поддержку катарским руководством движения «Братья-мусульмане», но различные тенденции в политическом исламе, обусловившие идеологические конфликты внутри суннитского мира. В статье автор анализирует факты сотрудничества стран Персидского залива, рассматривает эволюцию отношений стран Персидского залива в едином комплексе культурно-исторических, политических и религиозных условий, в контексте общих изменений международной обстановки на современном этапе. В заключение делается вывод о роли религиозного фактора в развитии политического кризиса в Персидском заливе. Катар и Турция сделали ставку на популистский, «восходящий» суннитский ислам «Братьев-мусульман», стремящихся легитимировать свою власть с помощью демократических выборов. Саудовская Аравия представляет собой антитезу правлению «Братьев-мусульман», сделав ваххабизм партнером в поддержке своего правления и стремящихся распространить это толкование по всему мусульманскому миру. Объединенные Арабские Эмираты, будучи союзниками Саудовской Аравии, представляют собой третью тенденцию в политическом исламе, поскольку не имеют амбиций распространять ислам за пределами своих границ./ The article discusses the factor of religious disagreements between the member states of the Cooperation Council of the Arab States of the Persian Gulf (GCC) in the context of differing foreign policy programs and aspirations of Saudi Arabia, Qatar and the United Arab Emirates. The work uses both general scientific methods and special methods of political science and history. The civilizational approach made it possible to explain the role of Islam in the political process of the Gulf countries. The elitist approach allowed us to consider the political elites of the states as independent social groups with influence and authority in making key political decisions and imple-menting their own corporate interest and corporate thinking. The religious factor of the Qatari-Saudi contradictions, including disputes over the ideological and religious heritage of Muhammad Abdel Wahhab, is highlight-ed. The author argues that the main reason for the political confrontation in the Persian Gulf is not only the support for the Muslim Brotherhood movement from the Qatari leadership, but also various trends in political Islam, which led to ideo-logical conflicts within the Sunni world. The facts of cooperation between the Gulf countries are analyzed, the evolution of relations between them is considered in a complex of cultural, historical, political and religious conditions, in the con-text of general changes in the international situation at present. The author draws a conclusion about the role of the religious factor in the development of the polit-ical crisis in the Persian Gulf. Qatar and Turkey have chosen to rely on the popu-list ‘rising' Sunni Islam of the Muslim Brothers, seeking to legitimize their power through democratic elections. Saudi Arabia is an antithesis to the rule of the Mus-lim Brotherhood, making Wahhabism a partner in supp

THE RELIGIOUS FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF THE POLITI-CAL CRISIS IN THE PERSIAN GULF

The article discusses the factor of religious disagreements between the member states of the Cooperation Council of the Arab States of the Persian Gulf (GCC) in the context of differing foreign policy programs and aspirations of Saudi Arabia, Qatar and the United Arab Emirates. The work uses both general scientific methods and special methods of political science and history. The civilizational approach made it possible to explain the role of Islam in the political process of the Gulf countries. The elitist approach allowed us to consider the political elites of the states as independent social groups with influence and authority in making key political decisions and imple-menting their own corporate interest and corporate thinking. The religious factor of the Qatari-Saudi contradictions, including disputes over the ideological and religious heritage of Muhammad Abdel Wahhab, is highlight-ed. The author argues that the main reason for the political confrontation in the Persian Gulf is not only the support for the Muslim Brotherhood movement from the Qatari leadership, but also various trends in political Islam, which led to ideo-logical conflicts within the Sunni world. The facts of cooperation between the Gulf countries are analyzed, the evolution of relations between them is considered in a complex of cultural, historical, political and religious conditions, in the con-text of general changes in the international situation at present. The author draws a conclusion about the role of the religious factor in the development of the polit-ical crisis in the Persian Gulf. Qatar and Turkey have chosen to rely on the popu-list ‘rising' Sunni Islam of the Muslim Brothers, seeking to legitimize their power through democratic elections. Saudi Arabia is an antithesis to the rule of the Mus-lim Brotherhood, making Wahhabism a partner in supporting its rule and seeking to spread this interpretation throughout the Muslim world. The United Arab Emirates, as an ally of Saudi Arabia, is the third trend in political Islam because it has no ambition to spread Islam beyond its borders.

Authors
Publisher
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования Пермский государственный национальный исследовательский университет
Number of issue
4
Language
Russian
Pages
182-194
Status
Published
Volume
12
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia
Keywords
Катар / Qatar; Саудовская Аравия / Saudi Arabia; Объединенные Арабские Эмираты / United Arab Emirates; "Братья-мусульмане" / Muslim Brotherhood; шииты / Shia; суниты / Sunni; ваххабиты / Wahabi
Share

Other records