Новая модель тестирования гражданской компетентности мигрантов в Российской Федерации

В статье представлено лингвистическое и методологическое описание и дана оценка эффективности новой модели интеграционного тестирования, основанной на концепции гражданской компетентности мигрантов. Разрабатывается и обосновывается определение этой концепции, ее структура и содержание. При этом проведенный эксперимент был сосредоточен на проверке эффективности новой модели тестирования гражданской компетентности мигрантов и качестве тестовых материалов, разработанных в ее рамках. Применялись обработка статистических данных и опрос тестируемых и преподавателей. Результаты исследования подтвердили, что тестовые материалы отвечают всем необходимым требованиям, и тестовые задачи понятны большинству мигрантов, которые сдают экзамен, чтобы получить вид на жительство. Исходя из этих результатов, сделан вывод о том, что предлагаемая модель может быть использована для разработки тестовых материалов для других категорий мигрантов.

A new model of testing migrants' civic competence in the Russian Federation

Objectives: The aim of this article is to give a linguistic and methodological description and check the efficiency of a new integration testing model based on the concept of migrant civic competence. The authors develop and justify the definition of this concept and study its structure and content. Methods: The experiment was focused on verification of the comprehensibility of the new migrant civic competence testing model and quality of test materials developed within its frameworks. To achieve these goals, the authors used the methods of 1. Theoretical analysis in modern testology, sociology, general didactics, interdidactics, linguodidactics, cultural anthropology, and cognitive science in accordance with the research problem; 2. Statistical data processing and 3. Interviewing testers and RFL teachers. Findings: The results of the study have confirmed that the test materials meet all the necessary requirements and the test tasks are comprehensible to the majority of migrants who take the integration exam to receive a residence permit. Based on these results, it can be concluded that the proposed model can be used to develop test materials for other categories of migrants. The observations and key findings presented in this article may be useful for testers, testologists, and teachers involved in the migrants' training and testing system. Application: The mentioned problem requires a special attention to the testers, testologists and authorities that take part in creating the test materials.

Publisher
Indian Society for Education and Environment
Number of issue
42
Language
English
Status
Published
Number
100558
Volume
9
Year
2016
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia, Moscow, Russian Federation
  • 2 Tyumen State University, Russian Federation
Keywords
Civic competence of migrants; Fundamentals of the Russian Federation legislation; Integration and adaptation of migrants; Integration examination in Russian as a foreign language; Migration policy of the Russian Federation; Permanent residence
Share

Other records