В статье рассмотрено художественное воплощение мира детства в произведении З. Прилепина «Патологии». Мотив детства, детские образы являются важнейшими для всего творчества писателя, в частности, большое внимание им уделено в дебютном романе автора о военных действиях в Чечне. Здесь мир детства с его радостным ощущением приятия людей и событий оказывается противопоставленным миру войны с ее болью, страхом, отчаянием. Прошедшее становится своего рода оппозицией к настоящему, жизнь вступает в борьбу со смертью, а сила памяти воскрешает полузабытые события и образы. Непреходящая значимость периода детства в жизни любого человека подчеркнута автором тем, что каждый из его центральных персонажей хранит в себе воспоминания о первых годах своей жизни, обладает теми или иными детскими чертами. Помимо конкретных воплощений, детство в творчестве писателя может выступать еще и в качестве символа, имеющего обобщенное, философское значение, являющегося синонимом будущего, знаком воскресения, как, например, в открывающей роман «Патологии» сцене спасения главным героем своего приемного сына от гибели.
The article deals with the evocation of childhood in the novel by Zahar Prilepin “Pathologies”. Children’s images are very important for all Prilepin’s works, in his first novel about warfare the author starts the theme of childhood, which is philosophical as well as psychological. In “Pathologies” we can see the world of childhood and imagination contrasted with the world of war and terror. The force of memory makes it possible to bring back events and situations which seemed to be buried in the past. With the help of memory Prilepin’s characters return to the first years of their lives trying to find safety and freedom. Almost all of these characters have some qualities, more typical for children, not for adults. For example, the hero of “Pathologies”, Egor Tachevsky has rich imagination and sincerity of a child, but on the other hand he is somewhat infantile and egoistic. On the whole, the importance of childhood in the life of every person is constantly marked by the writer. The conception of childhood in Prilepin’s works means not only the concrete period of time or some growing up people. It is also the symbol of tomorrow, the sign of future. This meaning is revealed in the first scene of “Pathologies”, where the main character of the book saves his foster-son from death.