В статье рассматривается роль средств массовой коммуникации в смене политической модели общества на примере деятельности венгерских медиа в 1988-1989 гг. Автором изучен и проанализирован обширный объем венгерских источников, главным образом центральной прессы соответствующего периода, выявлены характерные закономерности влияния СМК на общественное сознание и в конечном итоге - на смягчение и преобразование правящего режима в конкретной стране. Методика деятельности СМК и их манипулятивное воздействие на аудиторию, выявленные в статье, можно считать прототипом информационных технологий, которые впоследствии с добавлением новых элементов публичной политики, а также с задействованием такого ресурса, как Интернет, примут форму законченной схемы эффективной подготовки и проведения «оранжевых» революций.
The article discusses and reveals the role of mass media in changing political model of society on the example of the Hungarian media in 1988-1989. The author carried out the study and analysis of an extensive volume of Hungarian sources, mainly the Central press of the relevant period, thecharacteristic regularities of the influence of means of mass communication on public consciousness and, eventually, mitigation and transformation of the ruling regime in the country. Methodology the activities of the means of mass communication and their manipulative influence on the audience identified in the article can be considered as a prototype of information technology, which later, with the addition of new elements of public policy with the involvement of such a resource as the Internet, will take the form of the finished scheme effective preparation and conducting of the “orange” revolutions.