Когнитивные исследования, наполнившие когнитивно-коммуникативное языкознание, доказали, что значительная часть информации в речевом общении передается в скрытом виде. Параллельно с этой проблемой лингвистика ищет ответы на вопросы, как в речевом общении происходит взаимопонимание людей, особенно в тех случаях, если они говорят одно, а подразумевают совсем другое, и как одни и те же мысли могут быть переданы прямо или окольно, средствами непрямой коммуникации. Об изучении психосемантических структур в языке и сознании пойдет речь в этой статье.
Cognitive studies plentiful in cognitive-communicative linguistics revealed that significant portions of information in speech communication are conveyed implicitly. Alongside with studying the problem of speech implicitness, linguists are trying to describe how it becomes possible for communicants to understand each other when what is said can differ from what is implied. Deep structures in thinking and language common for those involved in communication are responsible for establishing correct understanding in such cases. Psycosemantic structures in language and cognition are dealt with in the present article.