Philosophical-Anthropological Meanings of Postmodernism: “Mediatizing” Human

The author considers philosophical-anthropological images of a human of late modernity and postmodernity in the context of socio-cultural and technological changes of these periods. The author analyzes principles of media information influence on a postmodern individual; social, personal and anthropological consequences of said influence are marked. The author addresses the issue of obtaining objective knowledge in an endless consistent flow of information. The analyses Jean Baudrillard's concept of a simulation of the world, Guy Debord's Society of the Spectacle, and so on. The author stresses human rational and identification capabilities, who is found under constant influence of the media.

В статье рассматриваются философско-антропологические образы человека периодов позднего модерна и постмодерна в контексте социокультурных и технологических изменений этих эпох. Анализируются принципы информационного воздействия масс-медиа на человека постсовременной эпохи, обозначаются социальные и личностно-антропологические следствия этого влияния. Обсуждается проблема достижения объективного знания в процессе бесконечного поступления информации. Анализируются концепции Ж. Бодрийяра о симуляциях и гиперреальности, Г. Дебора о спектализации общества, Р. Барта о мифологичности медийной информации и др. В статье подчеркиваются рациональная и идентификационная возможности современного человека, находящегося под постоянным воздействием масс-медиа.

Authors
Publisher
Atlantis Press
Language
Russian
Pages
637-642
Status
Published
Year
2016
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
mass media; postmodernism; late modernism; information society; mass communications; simulation; hyper-reality
Share

Other records

Антонов К., Черняк А.
Proceedings of the 2016 International Conference on Arts, Design and Contemporary Education. (ICADCE 2016) (WoS). Atlantis Press. 2016. P. 97-103