Статья посвящена концептуальному раскрытию авторского понимания бюрократии как формальной рационализации любой человеческой деятельности с целью вертикально-внешнего управления ею. Вообще-то это универсально-международное явление, но в каждой стране оно имеет свою специфику. Традиционно все дела в России строились по властно-вертикальному принципу. Профессионально-коммуникативная горизонталь всегда недооценивалась или даже вытеснялась на периферию. Для российской бюрократической «культуры» очень характерна также фигура начальника - человека без определенной профессионально-деловой привязки, управленца «на все руки», инструментально грамотного и политически лояльного. Для выхода на некий приемлемый уровень бюрократии важно структурировать рациональность поиском оптимальности, укреплять гражданское общество и связанный с ним публичный контроль, развивать сложностное мышление, насыщать отношения между людьми социальным капиталом (прежде всего доверием) и т.д.
The article exposes the author’s understanding of bureaucracy as a formal rationalization of human activity for the purpose of vertical-external management of it. In fact, it is an universal-international phenomenon, but in every country it has its own specifics. Traditionally, all the public cases in Russia were built on the powerfully vertical principle. The professional-communicative horizontal has always been underestimated or even forced out to the periphery. The chief figure (nachal’nik) is also very typical of the Russian bureaucratic “culture”. He is a man without a certain professional and business binding, a manager “of all trades”, instrumentally competent and politically loyal. To reach an admissible level of bureaucracy it is important to structure rationality by a search for optimality, to strengthen civil society and associated public control, to develop complexity thinking, to saturate relationships among people with social capital (primarily trust), etc.