Данная статья посвящена анализу роли и места ночного шествия в структуре панафинейского праздника. Ночное шествие начиналось с факельного бега афинских эфебов, которые приносили огонь на алтарь Афине. Это состязание было связано с мифологией афинского автохтона Эрихтония и трех сестер Кекропид - Аглавры, Падросы и Герсы. Во время ночного шествия (pannuchis) проводился музыкальный праздник. Этот праздник получил отражение в трагедиях Эсхила и Еврипида. Кроме того, важное значение имел ритуал Аррефории, который был связан с мифологией Кекропид. Однако главная задача ночного шествия Панафиней была связана с гражданской клятвой эфебов, которые приносили ее в святилище богини Аглавры (V в. до н.э.), а позднее в святилище других Кекопид - Пандросы и Куротрофы (IV в. до н.э.). Такая клятва была выражением ряда патриотических мифов, связанных с мотивом выполнения долга перед Афинами.
This article analyzes the role and place of night marchers in the structure Panathenaia. Night rally began with a torch run Athens efebos, which brought the fire on the altar of Athena. This contest was connected with the mythology of the Athenian autochthonous Erichthonios and three sisters Cecropides - Aglaura, Padrosa and Herses. During the night of the procession (pannuchis) was held the music festival, the Athens boys and girls who sang hymns in honor of Athena. This musical feast was reflected in the tragedies of Aeschylus and Euripides. Also, important was the ritual of Arrephoroi, which was associated with the mythology Cecropides. However, the main task of the night Panathenaic procession was associated with civil oath efebos, which brought her to the sanctuary of the goddess Aglaura (V century BC), and later in the sanctuary other Cecropides - Pandrosa and Kourotropha (IV century BC). This oath was the expression of a number of Patriotic myths associated with the motive of duty to the Athens.