Экологический взгляд на семантические и декоративно-художественные черты ландшафтного объекта

В статье рассматриваются проблемы художественно-знаковой оценки качества окружающей ландшафтной среды и объектов ландшафтной архитектуры. Объемно-пространственные характеристики образа ландшафтного объекта способствуют визуальному определению объемов и характерных черт простейших форм, заполняющих их структур, через цвет, яркость, движение, признак, контраст, нюанс и т.д. Использование семантических знаков в создании идентичной модели пространства средствами ландшафтного дизайна предполагает целостность образа ландшафтного объекта с декоративно-художественными характеристиками. Выбор пространственных знаков простирается от ранних экспериментов конца 30-х гг. прошлого века с пластикой рельефа и природными материалами до наших дней и экологического проектирования с мягкой интеграцией проекта о разработке новых типологических основ проектирования ландшафтных объектов на основе темы «Силуэт и Пластика».

SEMANTIC VIEW ON THE COMPOSITE AND DECORATIVE FEATURES OF THE LANDSCAPE OBJECT

In article problems of an art and sign assessment of quality of the surrounding landscape environment and objects of landscape architecture are considered. Volume and spatial characteristics of an image of landscape object promote visual determination of volumes and characteristic features of the elementary forms filling them structures in color, brightness, the movement, a sign, contrast, nuance, etc. Using of semantic signs in the creation of identical model of space means of landscape design assumes integrity of an image of landscape object with decorative and art characteristics. The choice of spatial signs stretches from early experiments of the end of the 30th years of the last century with plasticity of a relief and natural materials up to now and ecological design with soft integration of the project into a landscape of this climatic zone at the principles of nuance and identity. In article it will be a question of development of new typo-logical bases of design of landscape objects on the basis of the subject “Silhouette and Plasticity”.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
7-17
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
ОБЪЕМНО-ПРОСТРАНСТВЕННОЕ СТРОЕНИЕ ЛАНДШАФТНОГО ОБЪЕКТА; СЕМАНТИКА ЛАНДШАФТА; ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ XXI В. КАК РЕЗУЛЬТАТ ОСМЫСЛЕНИЯ СИЛУЭТНОГО РАЗНООБРАЗИЯ; СПЕЦИФИКА СЕМАНТИЧЕСКИХ ОБРАЗОВ В ПОНИМАНИИ СМЫСЛА ЛАНДШАФТНОГО ДИЗАЙНА; ПРОЦЕСС ВОСХОЖДЕНИЯ ОТ АБСТРАКТНОГО К КОНКРЕТНОМУ; ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗА "СИЛУЭТ И ПЛАСТИКА" КАК ДВИЖЕНИЯ К ПРИРОДЕ; АЛЬТЕРНАТИВНАЯ ТРАКТОВКА ЭКОЛОГИЧЕСКИХ ПРИНЦИПОВ ПРОЕКТИРОВАНИЯ; A VOLUME AND SPATIAL STRUCTURE OF LANDSCAPE OBJECT; SEMANTICS OF A LANDSCAPE; ECOLOGICAL DESIGN OF THE XXI-ST CENTURY AS A RESULT OF JUDGMENT OF SILHOUETTE VARIETY; SPECIFICS OF SEMANTIC IMAGES IN UNDERSTANDING OF THE SENSE OF LANDSCAPE DESIGN; PROCESS OF ASCENSION FROM ABSTRACT TO CONCRETE; PHILOSOPHY OF AN IMAGE "SILHOUETTE AND PLASTICITY" AS THE MOVEMENTS TO THE NATURE; ALTERNATIVE INTERPRETATION OF THE ECOLOGICAL PRINCIPLES OF DESIGN; ПЛАСТИЧЕСКАЯ ВЫРАЗИТЕЛЬНОСТЬ ЛАНДШАФТА; PLASTIC EXPRESSIVENESS OF A LANDSCAPE
Share

Other records