Рассмотрен круг вопросов, связанных с изучением механизмов финансирования и иных форм организации исследовательского сектора российских университетов. В нашей стране центральным звеном интеграции образования и науки призваны стать учреждения высшей школы. В этой связи важно обеспечить их эффективное взаимодействие с бизнес-сообществом на базе реализации как крупных целевых программ, так и отдельных научно-производственных проектов. По мнению авторов, вузы, не получившие статус НИУ, должны стать полноправными участниками этих процессов. Дана оценка зарубежного опыта университетского предпринимательства и перспектив сотрудничества на этом направлении с иностранными коллегами.
The range of issues associated with the study of funding mechanisms and other forms of organization of research sector of the Russian universities is discussed in the article. The central element of the integration of education and science in Russia are called to be institutions of higher education. In thisregard, it is important to ensure their effective interaction with the business community on the basis of the implementation of large target programs and individual research and production projects. According to the authors, the University received the status of the HSE, should be full participants in these processes. The estimation of foreign experience of University entrepreneurship and the prospects of cooperation in this area with foreign counterparts is also given.