Актуализируются некоторые аспекты лингвопрагматических и лингвокультурных особенностей английского языка в медиарекламе американских и британских компаний в сфере интеллектуальной обработки данных. Проводится анализ риторических приёмов, лежащих в основе персуазивных стратегий. Выполнен сравнительно-сопоставительный анализ специфики рекламного дискурса американского и британского варианта английского языка. Цель исследования заключается в выявлении наиболее характерных для национальных вариантов языка средств персуазивности. Актуальность статьи раскрывается в рассмотрении проблемы непрямого воздействия на адресата в условиях возрастающего влияния рекламы. Теоретическая значимость заключается в подробном исследовании явления персуазивности в рекламном дискурсе при использовании современных рекламных стратегий. Практическую значимость составляют результаты и методы исследования, которые можно использовать в курсе теории коммуникации, стилистике, лингвистике и теории медиадискурса. Сделан вывод о влиянии языковой картины мира на выбор персуазивных стратегий.
This article examines aspects of the linguopragmatic and linguocultural features of the English language in media advertising of American and British companies in the field of intelligent document processing. It gives a detailed analysis of rhetorical devices underlying persuasive strategies. A comparative analysis of the specifics of the advertising discourse in American and British English has been carried out. The purpose of the study is to identify the most common means of persuasion of each national language variant. The relevance of the article is identified by the consideration of the problem of indirect impact on the addressee in the context of the increasing influence of advertising. The theoretical significance lies in a detailed study of the phenomenon of persuasion in advertising discourse using modern promotional strategies. The practical significance is that the results and methods of the research can be used in the course of communication theory, stylistics, linguistics and media discourse theory. The author draws a conclusion about the influence of the linguistic worldview on the choice of persuasion strategies.