Перспективы применения китайских автомобильных брендов в энергозатратных отраслях угледобывающей промышленности России и стратегии их адаптации

Статья посвящена анализу перспектив применения китайских автомобильных брендов в угледобывающей промышленности России. Актуальность темы обусловлена ростом доли китайской техники в парке угледобывающих предприятий с 15% в 2015 г до 30% в 2023 г и необходимостью разработки стратегий ее эффективной адаптации. Цель исследования - комплексная оценка потенциала китайских брендов и разработка рекомендаций по оптимизации их использования на основе анализа эксплуатационных данных 20 ведущих угледобывающих компаний России. Применен системный подход, включающий структурный анализ парка из 500 ед. техники, сравнительные испытания 50 моделей по критериям производительности, надежности и экологичности, SWOT-анализ четырех сценариев роста доли китайской техники на 5-25%. Использованы данные угледобывающих компаний, Росстата, ФТС, экспертов. Установлено преимущество китайской техники по соотношению «цена - качество» на 20-25%, определены резервы повышения надежности на 15-20% и снижения выбросов на 10-15%.

Introduction.This article Is dedicated to analyzing the prospects for the application of Chinese automotive brands in the Russian coal mining industry. The relevance of the topic is underscored by the increase in the share of Chinese machinery in coal mining enterprises, rising from 15% in 2015 to 30% in 2020, and the necessity to develop strategies for its effective adaptation. The aim of the study is to provide a comprehensive assessment of the potential of Chinese brands and to develop recommendations for optimizing their use based on an analysis of operational data from 20 leading coal mining companies in Russia. Methods. A systematic approach was used, including a structural analysis of a fleet consisting of500 units of machinery, comparative tests of 50 models based on performance, reliability, and environmental criteria, as well as a SWOT analysis of four growth scenarios for increasing the share of Chinese machinery from 5% to 25%. Data were sourced from coal mining companies, Rosstat, the Federal Customs Service (FCS), and industry experts. Results. The study revealed that Chinese machinery has a 20-25°% advantage in terms of cost-effectiveness, with potential to improve reliability by 15-20% and reduce emissions by 10-15%. Three key adaptation priorities were identified: localization of production and services, integration of digital technologies, and the development of R&D partnerships.

Journal
Publisher
Ugol' Journal Edition, LLC
Number of issue
11
Language
Russian
Pages
79-86
Status
Published
Year
2024
Organizations
  • 1 ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов им. Патриса Лумумбы» (РУДН)
Keywords
Chinese automotive brands; Russian coal mining industry; operational efficiency; technological adaptation strategies; production localization; digital twins; китайские автомобильные бренды; угледобывающая промышленность России; эффективность эксплуатации; стратегии технологической адаптации; локализация производства; цифровые двойники
Share

Other records