Анализируются работы нидерландского философа Йохана Хейзинги, выделившего четыре отличительных признака игры - свободное участие, создание собственного мира, ограниченное время игры, порядок, а также французского социолога Р. Кайуа, который все многообразие игр свел к четырем типам - игры состязания, подражания, азартные, виртуальные. Творческие концепции парков исследуются как воплощение альтернативной реальности и целостности игры в противоположность переживаниям диссонанса общественного развития, кризиса идентичности, отсутствия эстетической гармонии. Рассматриваются характеристики контекста игры: соотношение рационального и иррационального, ограниченность в материальном пространстве, наличие персонажей и правил, атрибутика и перфоманс в противовес повседневности. Приводятся примеры реализации игровых практик в парках. Актуализация игры в современной индустрии развлечений рассматривается через призму тематических парков.
The article analyses the works of Dutch philosopher Johan Huizinga, who identified four distinctive features of play - free participation, creation of one’s own world, limited time of play, and order, as well as the works of French sociologist R. Caillois, who reduced the diversity of play to four types - competition, simulation, chance and vertigo. Creative concepts of parks are studied as an embodiment of alternative reality and integrity of the play in contrast to the experience of social development dissonance, identity crisis and lack of aesthetic harmony. The authors study the characteristics of the context of the play: the correlation between the rational and irrational, the limited material space, the presence of characters and rules, paraphernalia and performance as opposed to everyday life. Examples of realisation of playing practices in parks are given. Actualisation of the play in the modern entertainment industry is considered through the lens of theme parks.