В статье рассматриваются вопросы формирования вторичной языковой личности студентов-иностранцев в процессе обучения русскому языку. Формирование коммуникативных образов изучаемого языка - необходимый элемент получения качественной коммуникативной компетенции на иностранном языке. Цель данного исследования - разработать и экспериментально проверить методику обучения РКИ с использованием устойчивых выражений изучаемого языка для эффективного формирования вторичной языковой личности. В теоретической части проанализированы понятие, структура, этапы становления вторичной языковой личности, роль фразеологии в овладении языком. В практической части описана авторская методика обучения РКИ на материале устойчивых выражений о дожде, передающих взгляд на мир носителей русского языка, проведен педагогический эксперимент. Его результаты показали эффективность данной методики для расширения лексико-грамматических представлений, прагматики использования языковых единиц в речи, автоматизации иностранного языка в функциональном аспекте, практического усвоения фразеологии как системы образов языка.
The article considers the issues of the formation of some secondary language personality of foreign students while being taught the Russian language. The formation of communicative images of the target language is the necessary element of the acquisition of high-quality communicative competence in a foreign language. The purpose of this particular study is to develop and experimentally test the methodology of teaching Russian as a foreign language with the use of some set expressions of the target language in order to effectively form the secondary language personality. The theoretical part analyzes the concept, structure, stages of the formation of the secondary language personality and the role of phraseology in the language acquisition. The practical part represents the author's methodology of teaching Russian as a foreign language with the use of some set expressions about rain, conveying the view of the world of native Russian speakers. The pedagogical experiment was conducted. Its results demonstrate the effectiveness of these methods for the expanding of lexical and grammatical concepts, the pragmatics of using linguistic elements in speech, the automation of a foreign language in the functional aspect, the practical use of phraseology as a system of language images.