В статье анализируются особенности чтения и развитие его видов и практик. Авторы исследования проводят попытку сравнения и оценки, как изменились определения, цели и практики чтения. Рассматриваются мнения исследователей разных исторических эпох о чтении. Особое внимание уделяется меняющимся целям чтения. На основе проведенного обзора литературы авторы статьи делят процесс чтения на два вида: индивидуальное и групповое. Проводится анализ возможностей, которые предоставляют литературные онлайн-платформы. Делается вывод о том, что у чтения с развитием современных технологий появляются не только новые цели, но и практики и подходы к нему. Авторы статьи предполагают, что VR и AR технологии могут повлиять на дальнейшее развитие практик чтения.
The article analyzes the features of reading and the development of its types and practices. The authors of the study make an attempt to compare and evaluate how the definitions, goals and practices of reading have changed. The opinions of researchers from different historical eras about reading are considered. The authors pay attention to the changing goals of reading. Based on the literature review, the authors of the article divide the reading process into two types: individual reading and group reading the analysis of the opportunities provided by Online Literary Platforms is carried out. To sum up, with the development of modern technologies, reading has not only new goals, but also practices and approaches to it. The authors of the article suggest that VR and AR technologies may influence the further development of reading practices.