This article examines the relationship of the media on the economic development of Russia and its contribution to the formation of new mass media. The activities of the media are closely related to all spheres of society, especially in the economic sector of the country. Therefore, the purpose of this article is to consider the relationship of the media and the economy of Russia and their contribution to the development of the mass media. The main objectives are to study the media as a driving force for economic development, analyze the role in the formation of new mass media, as well as the impact on socio-economic entities and on the life of society. For this, we used a comparative analysis of the literature, on the basis of which the results of the study were formulated: the increasing influence of the media on the economic sphere, namely on market trends: the relationship of consumers and commercial companies, and the market; influence on supply and demand; regulation of consumer attitudes to certain goods; informational influence on the worldview of consumers. The main problem was identified: insufficient attention is paid to the study of the influence of the media on economic life in the Russian Federation. Outcomes. The authors note that the media have a significant impact on market trends in the economic sphere of the country through information influence, promotion of goods and services through the media, close interaction of the media with private commercial companies, as well as business representatives, financial experts and business analysts who can make decisions on the promotion of a particular product/service, features of the formation of attitudes consumers to goods and manufactured products, and consequently to the market as a whole. This is due to the distribution of comments, reviews, and exceptions. Conclusions. In many countries, national media are of great importance. They contribute to the formation of people's understanding of their own identity and place in society, forming a sense of patriotism. In turn, this has an impact on relations between States. However, the media is not the main branch of the economy, but only its intermediary, a tool for increasing the profitability of companies and enterprises. In order for significant changes to occur in the use of the media for the needs of the economic and political development of the country, changes are needed in the media sector, where only market relations in doing business between buyers and «sellers» should take the first role [9]. For the Russian media, these conditions open up the opportunity to create a new trend in the development of the economy, which can significantly improve the media space. This is a perspective for the development of the media, which must have significant independence in order to be as honest as possible, while striving to serve the interests of the audience and advertisers, as well as the potential to stimulate economic growth in general.
В данной статье рассматривается взаимосвязь СМИ на экономическое развитие России и его вклад в образование новых массмедиа. Деятельность средств массовой информации тесно связана со всеми сферами жизни общества, особенно в экономической секторе страны. Поэтому цель данной статьи рассмотреть взаимосвязь СМИ и экономики России и их вклад в развития массмедиа. Основными задачами является изучить СМИ как движущей силы экономического развития, проанализировать роль в образовании новых масс-медиа, а также влияние на социально-экономические субъекты и на жизнь общества. Для этого авторы использовали сравнительный анализ литературы, на основе которого были сформулированы результаты исследования: возрастающее влияние СМИ на экономическое сферу, а именно на рыночные тенденции: взаимоотношение потребителей и коммерческими компаниями, и рынка; влияние на спрос и предложения; регулирование отношений потребителей к тем или иным товарам; информационное влияние на мировоззрение потребителей. Была определена основная проблема: недостаточное внимание уделяется изучению влияния СМИ на экономическую жизнь в РФ. Однако средства массовой информации являются не основной отраслью экономики, а лишь ее посредником, инструментом повышения прибыльности компаний и предприятий. Для того чтобы произошли существенные изменения в использовании СМИ для нужд экономического и политического развития страны, необходимы изменения в медиасекторе, где на первое место должны выйти только рыночные отношения при ведении бизнеса между покупателями и «продавцами». Для российских СМИ эти условия открывают возможность создать новый тренд в развитии экономики, который может значительно улучшить медиапространство. Это перспектива для развития СМИ, которые должны обладать значительной независимостью, чтобы быть такими же честными, как и другие. Результаты. Авторами отмечено, что средства массовой информации оказывают значительное влияние на рыночные тенденции в экономической сфере страны посредством информационного влияния, продвижения товаров и услуг через средства массовой информации, тесного взаимодействия СМИ с частными коммерческими компаниями, а также представителями бизнеса, финансовыми экспертами и бизнес-аналитиками, которые могут принимать решения о продвижении того или иного продукта/услуги, особенностей формирования отношения потребителей к товарам и производимой продукции, а следовательно, и к рынку в целом. Это связано с распространением комментариев, отзывов и исключений. Выводы. Во многих странах большое значение имеют национальные СМИ. Они способствуют формированию у людей понимания собственной идентичности и места в обществе, формированию чувства патриотизма. В свою очередь, это оказывает влияние на отношения между государствами.