Представлены результаты эмпирического исследования гражданской ценностно-смысловой направленности молодёжи. В качестве теоретико-методологической основы исследования выступили: теория личности А. Маслоу, концепции ценностных ориентаций М. Рокича, Ш. Шварца и У. Билски, Д.А. Леонтьева, М.С. Яницкого, И.Г. Сенина и др.; концепция нарушений семейного воспитания Э.Г. Эйдемиллера и В. Юстицкиса, а также исследования психологии подросткового и зрелого возраста Г.С. Абрамовой, В.С. Мухиной, А.А. Реана, Г. Крайг и др. Для проведения эмпирического исследования были использованы портретный ценностный опросник, PVQ-RR; социально-психологические установки личности; тест смысложизненных ориентаций, СЖО/PIL. В исследовании приняло участие 115 человек в возрасте от 19 до 25 лет. В выборку вошли 57 девушек и 58 юношей, студенты вузов Москвы. Были выявлены отдельные статистически достоверные отличительные особенности в иерархии ценностей у юношей и девушек. Для девушек наиболее значимыми выступили коммуникативно-эмоциональные ценности и ориентация на процесс. Для юношей в качестве приоритетных являются статусно-ролевые ценности, карьерно-прагматичные, материальные и ориентация на результат. Гражданско-патриотические ценности занимают в иерархии выраженности нижний ранг как у юношей, так и у девушек. Результаты факторного анализа позволили более убедительно охарактеризовать отличия в выраженности ценностей у юношей и девушек. Проведенное исследование доказывает, с одной стороны, размытость и стирание из самосознания молодых людей традиционных базовых ценностей, непривлекательность гражданско-патриотических ценностных ориентиров, а с другой - свидетельствует о некоторых полоролевых отличиях в иерархии выраженности ценностных приоритетов.
This article presents results of empiric research of civil value-semantic orientation of youth. The following studies serve as theoretical and methodological basis for this research: A. Maslow's theory of personality; concepts of value orientations by M. Rokeach, S. Schwartz and W. Bilsky, D.A. Leontyev, M.S. Yanitskiy, I.G. Senin and others; the concept of problems in family upbringing by E.G. Eidemiller and V. Justickis; alongside with researches in psychology of teen and mature ages by G.S. Abramova, V.S. Mukhina, A.A. Rean, G. Craig et al. To carry out the empiric part of this research, we have applied: the Portrait Values Questionary, PVQ-RR; Social Psychological Attitudes of Personality; Life Value Orientation Test; СЖО/PIL. 115 people aged between 19 and 25 took part in this research. 57 young ladies and 58 young men were selected among university students of Moscow. Specific statistically valid distinctive characteristics in the hierarchy of values among young ladies and young men were revealed. Communicative and emotional values as well as process orientation prove the most significant for the ladies. The young men prioritize status - role values, career pragmatism, material values and goal-orientation. Civil-patriotic values hold the lowest rating in the hierarchy of intensity both among young ladies and men. Results of factor analysis allowed us to characterize differences in value intensity among young ladies and men in a more convincing way. The conducted research proves blurriness and obliteration of traditional basic values and unattractiveness of civil-patriotic orientation in young people's conscience, on the one hand, and demonstrates some gender - role differences in hierarchy of value priority intensity, on the other hand.