The practice of using digital technologies in working with children under five years of age and their impact on preschool education is considered. A comprehensive review of the literature on the problems of developing the prerequisites for children's digital literacy and the integration of digital tools into the educational environment is provided. The results of an analysis of the literature are presented, which show the widespread use of digital devices (primarily television) in families raising children under three years of age. The importance of the role of parents and compliance with the rules for using digital devices is emphasized. It is concluded that a thorough study of the possibilities of integrating digital technologies into preschool education is necessary in order to meet the expectations of parents regarding the comprehensive development of children. To achieve a balance between methods of developing digital literacy and traditional teaching methods, recommendations are provided for parents of preschoolers and teachers.
Рассматривается практика использования цифровых технологий в работе с детьми младше пяти лет и их влияние на дошкольное образование. Приводится всесторонний обзор литературы по проблемам формирования предпосылок цифровой грамотности детей и интеграции цифровых инструментов в образовательную среду. Представлены результаты анализа литературы, которые показывают широкое использование цифровых устройств (прежде всего, телевизора) в семьях, в которых воспитываются дети младше трех лет. Подчеркивается важность роли родителей, соблюдения правил использования цифровых устройств. Делается вывод о необходимости тщательного исследования возможностей интеграции цифровых технологий в дошкольное образование, чтобы соответствовать ожиданиям родителей в отношении всестороннего развития детей. Для достижения баланса между методами формирования цифровой грамотности и традиционными методами обучения приводятся рекомендации для родителей дошкольников и педагогов.