На основе авторского принципа эмоциоцентричности в контексте анализа европейских сказок, в частности текстов сказок Х.К. Андерсена, рассматривается взаимодействие художественного текста и его подтекстов. Как результат погруженности текстовой основы в эмоциональное пространство личности в логике субъективного личностного опыта переживания и событийного проживания показан процесс «создания» психологических «отражений» образов героев произведений. По сути своей это процесс эмоционального переосмысления текста, процесс формирования новой содержательной текстовой контрструктуры (конструкта, противоположного общепринятому восприятию героя).
Based on the author's principle of emotionocentricty, the article analyzes, in the context of the analysis of European fairy tales, in particular the texts of H.C. Andersen's fairy tales, the interaction of a literary text and its subtexts. The process of “creating” psychological “reflections” of the images of the characters of the works is shown as a result of the immersion of the textual basis into the emotional space of the personality, in the logic of subjective personal experience of experiencing and eventful living. In essence, it is a process of emotional reinterpretation of the text, the process of forming a new meaningful textual counterstructure (a construct opposite to the generally accepted perception of the hero).