В статье рассматривается опыт международного межвузовского сотрудничества российских вузов с европейскими университетами в 2012-2016гг. Анализируется участие региональных вузов России в Болонском процессе, а также его внутреннее содержание и восприятие в России. Отмечаются позитивные и негативные стороны участия российских вузов в Болонском процессе, а также обстоятельства выхода Российской Федерации из него. Исследуются причины абсолютизации двойных дипломов как формы межвузовского сотрудничества в данный период, а также необходимость поиска альтернативных форм сотрудничества между вузами, их достойного финансирования и административной поддержки.
The article deals with experience of international inte-university cooperation of Russian universities with European universities in 2012-2016. It analyses the participation of regional universities of Russia in the Bologna process, as well as its internal content and perception in Russia. It notes positive and negative sides of participation of the Russian universities in the Bologna process, as well as the circumstances under which the Russian Federation withdrew from it. It studies the reasons for absolutization of double diplomas as a form of inter-university cooperation in this period as well as the need to search for alternative forms of cooperation between universities, their adequate funding and administrative support.