The theoretical foundations of nationally and professionally oriented methods of teaching Russian as a foreign language are considered, and a forecast of the effectiveness of their synthesis is given. A brief history of the emergence and development of these methods of teaching Russian to foreigners is traced. The experience of theoretical analysis of the potential difficulties and cognitive possibilities of synthesizing professionally oriented and nationally oriented methods of teaching Russian as a foreign language is presented, based on the trajectory of their formation and the key provisions of each approach. The rationale for the need for their synthesis in line with the modern linguodidactic paradigm is given. The authors pose a number of questions that require resolution for the further development of this topic in the field of linguodidactics in order to increase the efficiency of the educational process.
Рассмотрены теоретические основы национально и профессионально ориентированных методик обучения русскому языку как иностранному, дан прогноз эффективности их синтеза. Прослеживается краткая история возникновения и развития данных методик обучения иностранцев русскому языку. Представлен опыт теоретического анализа потенциальных трудностей и когнитивных возможностей синтеза профессионально ориентированной и национально ориентированной методик обучения русскому языку как иностранному с опорой на траекторию их становления и ключевые положения каждого из подходов. Дается обоснование необходимости их синтеза в русле современной лингводидактической парадигмы. Авторы ставят ряд вопросов, требующих разрешения для дальнейшего развития данной темы в сфере лингводидактики с целью повышения эффективности образовательного процесса.