В современном стремительно меняющемся и преобразующемся мире потребность в экологической компетентности становится все более выраженной. Многочисленные проблемы создают серьезные барьеры для нашей планеты и требуют информированных и инициативных граждан для успешного их разрешения. Для того, чтобы подготовить подрастающее поколение к соответствующим вызовам, требуется создать подходящие организационно-педагогические условия, содействующие развитию анализируемой компетентности у студентов. В данной статье целью ставится рассмотрение основных элементов, учитываемых в процессе формирования экологической компетентности в образовательных учреждениях (вузы). Иными словами, речь идёт об организационных и педагогических аспектах, благодаря которым обеспечивается корректная среда для этого. Предусматривается решение следующие задач: характеристика сущности экологической компетентности, анализ подходов к её исследованию, выявление особенностей её изучения с позиций педагогики, раскрытие сущностных и содержательных сторон организационных и педагогических условий в увязке с темой статьи.
In today's rapidly changing and transformative world, the need for environmental competence is becoming increasingly pronounced. Numerous problems pose serious barriers to our planet and require informed and proactive citizens to successfully resolve them. In order to prepare the younger generation for the corresponding challenges, it is necessary to create suitable organizational and pedagogical conditions that promote the development of the analyzed competence in students. This article aims to consider the main elements taken into account in the process of developing environmental competence in educational institutions (universities). In other words, we are talking about organizational and pedagogical aspects that provide the correct environment for this. The following tasks are envisaged: characterization of the essence of environmental competence, analysis of approaches to its research, identification of the features of its study from the perspective of pedagogy, disclosure of the essential and substantive aspects of organizational and pedagogical conditions in connection with the topic of the article. In the process of writing the work, the following methods were used: comparison, analysis of scientific works, system-logical. Emphasis is also placed on practical issues regarding the coverage of experience in providing organizational and pedagogical conditions for the formation of environmental competence of students of higher educational institutions (for this purpose, scientific materials of recent years have been analyzed, which is very valuable for subsequent developments on the topic under consideration).