Статья затронула вопрос о кельтских корнях произведений из бретонского цикла, которые посвящены поискам Святого Грааля. В кельтских преданиях часто присутствует образ чаши, кубка или котла, зачастую наделенного волшебными свойствами ("Сыновья Туиреана", "Приключения Кормака в обетованной стране", "Хозяйка источника" и "Передир, сын Эвраука"). Особенно хорошо эти мотивы сохранились в древнеирландских и валлийских мифах и преданиях, поэтому именно через них была подтверждена кельтская теория происхождения Грааля. Также был рассмотрен ряд персонажей и предметов, которые непосредственно связаны с вышеуказанными сосудами. В процессе исследования было показано, что прообразы Святого Грааля символизировали плодородие и его обновление, что подкрепляется ролью сопутствующих символов.
The article touched upon the question of the Celtic roots of the works from the Breton cycle, which are dedicated to the search for the Holy Grail. In Celtic legends, there is often an image of a bowl, cup or cauldron, often endowed with magical properties ("Sons of Tuirean", "The Adventures of Cormac in the Promised Land", "The Mistress of the spring" and "Peredir, son of Evrauk"). These motifs were especially well preserved in ancient Irish and Welsh myths and legends, so it was through them that the Celtic theory of the origin of the Grail was confirmed. A number of characters and objects that are directly related to the above vessels were also considered. In the course of the study, it was shown that the prototypes of the Holy Grail symbolized fertility and its renewal, which is supported by the role of accompanying symbols.