Объектом исследования являются ведущие немецкие газеты Die Welt и Die Zeit, предметом - специфика этих изданий, включая структуру, особенности их онлайн-версий и целевую аудиторию. Отдельное внимание уделяется рассмотрению различного рода моделей распространения контента этих газет в сети интернет, в том числе на базе платной подписки. Кроме того, рассказывается о том, как позиционируют себя сами издания, какие они выделяют главные акценты в своей деятельности и на что ориентируются при разработке новых видов подачи материала и форм для этого. В статье также анализируются редакционные принципы и правила каждого издания, что в конечном счёте влияет на ход освещения тех или иных событий данными СМИ.
The object of the study is the leading German newspapers Die Welt and Die Zeit, the subject is the specifics of these publications, including the structure, features of their online versions and the target audience. Special attention is paid to the consideration of various models of distribution of the content of these newspapers on the Internet, including on the basis of a paid subscription. In addition, it tells about how the publications position themselves, what they highlight the main accents in their activities and what they are guided by when developing new types of presentation of material and forms for this. The article also analyzes the editorial principles and rules of each publication, which ultimately affects the course of coverage of certain events by these media.