The problem of metaphor has long been of interest to researchers in various fields of knowledge. In each historical epoch, a special system of ideas about metaphor was formed: ancient scholars considered metaphor as a means of decorating artistic speech, medieval scholars saw it as a way of learning divine truth. Representatives of modern philosophy believed that metaphor was a source of confusion and ambiguity, therefore, it was subject to exclusion from the language of science. In the modern era, the linguophilosophical paradigm has undergone significant changes: metaphor has acquired the status of a cognitive phenomenon. This review article is devoted to the theoretical study of metaphor as an object of linguistic and philosophical understanding.
Проблема метафоры с давних пор вызывала особый интерес исследователей различных областей знания. В каждую историческую эпоху складывалась особая система представлений о метафоре: античная наука рассматривала метафору как средство украшения художественной речи, средневековая - видела в ней способ познания божественной истины. Представители философии Нового времени считали, что метафора являлась источником заблуждений и двусмысленности, следовательно, подлежала исключению из языка науки. В эпоху Новейшего времени лингвофилософская парадигма подверглась значительным изменениям: метафора приобрела статус когнитивного феномена. Данная статья посвящена теоретическому изучению метафоры как объекта лингвофилософского осмысления.