Статья посвящена компаративному исследованию драм «Крылья даны всем детям человеческим» Ю. О` Нила и «Орфей спускается в ад» Т. Уильямса на предмет отражения мифологемы «потерянного рая». Творчество двух великих американских драматургов Ю. О` Нила и Т. Уильямса актуально в наше время так как проблемы бытия затронутые ими духовно близки нашим современникам. Их роднит общая тема катастрофизма разрушения мифа об «американской мечте» и развенчания мира человеческих иллюзий. Оба автора стремятся обнажить духовную суть человека и его «борьбы с самим собой, своим прошлым, попыткой найти своё место», изображая жизнь Америки ХХ века в контексте масштабных социокультурных, экономических и этических преобразований. Анализ мифологического подтекста (миф об Орфее и Эвридике, архетип Орфея, библейская символика, произведения искусства и музыкальных лейтмотивов) дает основу для различных инвариантов интерпретации пьес, т.к. рецепция мифа в литературе связана с духовной атмосферой и художественным авторским сознанием.
The article is devoted to a comparative study of the dramas "Wings are given to all human children" by Yu. O'Neill and "Orpheus descends to hell" by T. Williams to reflect the mythologeme of the "lost paradise." The work of two great American playwrights Yu. O'Neill and T. Williams is relevant in our time as the problems of being affected by them are spiritually close to our contemporaries. They are related by the general theme of the catastrophism of the destruction of the myth of the "American dream" and the debunking of the world of human illusions. Both authors seek to expose the spiritual essence of man and his "struggle with himself, his past, an attempt to find his place", depicting the life of America of the twentieth century in the context of large-scale socio-cultural, economic and ethical transformations. Analysis of mythological overtones (the myth of Orpheus and Eurydice, the archetype of Orpheus, biblical symbolism, works of art and musical leitmotifs) provides the basis for various invariants of interpretation of plays, since the reception of myth in literature is associated with the spiritual atmosphere and the artistic author's consciousness.