В статье поставлен вопрос о слабоизученной проблеме трансформации определения статуса знания в конфуцианской традиции. Раскрываются ключевые положения конфуцианской теории познания на каждом из этапов развития всей традиции. Анализ проводится посредством концептуализации результатов исследований российских и китайских ученых в областях истории философии и философской антропологии. В статье дается попытка выразить основные формы интерпретации знания в процессе исторической трансформации всей конфуцианской традиции в концептуальной форме, без проведения методологических дистинкций.
The article raises the question of the poorly studied problem of the transformation of the definition of the status of knowledge in the Confucian tradition. The key provisions of the Confucian theory of knowledge at each stage of the development of the entire tradition are revealed. The analysis is carried out by conceptualizing the results of research by Russian and Chinese scientists in the fields of the history of philosophy and philosophical anthropology. The article attempts to express the main forms of interpretation of knowledge in the process of historical transformation of the entire Confucian tradition in a conceptual form, without carrying out methodological distinctions.