В данной статье исследуется авторская оценка и её репрезентация в публицистическом стиле текста. Специфика структуры и функций публицистического текста позволяет свободно использовать фразеологические единицы и идиоматические выражения в основном содержании статьи, а также в ее заголовке с целью выражения личной авторской оценки. В ходе исследования делается вывод о том, что заголовок публицистического текста содержит в своей структуре оценочный компонент и функцию воздействия, которые определяются идиоматическими выражениями и фразеологическими единицами для выполнения основной задачи заголовка - привлечение внимания читателя.
This article explores an author’s evaluation and its representation in the publicistic texts. The specialty of this type of the text and its functions allows us to use phraseological units and idiomatic expression without any restrictions in the main body of the article as well as in its heading in order to express an author’s personal evaluation. During the research it was concluded that the heading of publicistic text includes an evaluative component and an impact function in its structure. These functions are determined by idiomatic expressions and phraseological units to implement the main function of the heading which is to attract readers’ attention.