В статье рассматриваются типы мотивации изучения языка в миноритарной ситуации (на примере татарского языка в условиях внутренней диаспоры в городе Москве). В качестве инструмента описания подобных языковых ситуаций теоретический конструкт «мотивация» представляется особенно значимым, поскольку во многом определяет векторы сохранения и развития миноритарного языка. Анализ мотивов строится на основе таких параметров как потребность в языке с учетом влияния факторов языковой среды во взаимодействии с глубинными устремлениями личности (автономии, компетентности и социальной близости (Deci, Ryan 1985).
The article deals with the types of motivation of learning a language in a minority situation (in terms of Tatar language in conditions of Moscow inner diaspora). A theoretical construct “motivation” as a tool to describe similar linguistic situations appears to be of significant importance because it determines in many aspects vectors of pre- serving and development of a minority language. The analysis of motives is based on such parameters as a need for a language taking into consideration the factors of linguistic environment in interaction with deep aspirations of an individual (autonomies, competencies and social closeness).